Denumirea de VoIP vine de la „voice over IP” care in traducere inseamna voce peste IP (internet protocol) si semnifica faptul ca vocea se transmite prin intermediul internetului.

evolutie telefon

Pana sa se ajunga la aceasta tehnologie comunicatiile au parcurs un drum lung, incepand de la picturile pe peretii pesterilor si semnalele cu fum. Primele forme de comunicatii de voce sunt considerate cele doua cutii legate cu fir cu care fizicianul britanic Robert Hooke, a experimentat in 1664. Au mai trecut insa doua secole pana la inventarea telefonului: in 1876 Graham Bell efectueaza prima convorbire telefonica cu asistentul sau Dr.Watson, aflat in alta camera. Abia in 1915 se reuseste prima convorbire la distanta considerabila, intre New York si San Francisco. Un moment important este marcat in 1956 de aparitia primului telefon mobil inventat de compania Ericsson, forma cu adevarat portabila insa este cea din 1973 a companiei Motorola.

La inceputul anilor `90 incepe utilizarea comerciala a internetului, care cunoaste o evolutie exponentiala si foarte repede apar primele idei de convergenta computer-telecomunicatii: in 1993 apare prima forma de smartphone. Potrivit Wikipedia, „De pe la jumatatea anilor `90, internetul a avut un impact revolutionar asupra culturii si comertului, incluzand aparitia comunicatiilor aproape instante, cum ar fi posta electronica (e-mail), mesaje instant (instant-messaging), telefonie VoIP, apeluri video interactive si www (world wide web) cu ale sale site-uri tip forumuri, bloguri, retele sociale si magazine online.[…]Acapararea de catre internet a comunicatiilor la nivel mondial s-a produs aproape instant, din punct de vedere istoric: in 1993 transmitea doar 1% din totalul de informatii transmise intre retele de telecomunicatii, deja 51% in 2000 si peste 97% din telecomunicatii in 2007.”

Utilizarea in masa a VoIP-ului a inceput in 2004 si a permis utilizatorilor sa efectueze si sa primeasca apeluri ca si in telefonia clasica.
Apelurile VoIP sunt similare cu apelurile clasice digitale implicand partea de semnalizare, un canal de transmitere si o codare (o imapchetare a vocii pentru a putea fi trimisa sub forma de pachete de date). Codecurile folosite sunt responabile pentru calitatea transmisiei si latimea de banda ocupata de un apel, cu cat un codec este mai performant, el confera o calitate mai buna si o ocupare mai mica a benzii disponibile; aceste codecuri au ajuns atat de performante incat ofera calitate HD Voice si au ajuns sa consume chiar si numai 6.4kbps. Cele mai uzuale codecuri sunt: G711, G729, G722.

Ca sa poti fi utilizator de VoIP trebuie intai sa apelezi la un furnizor de servicii VoIP si apoi sa apelezi la una din urmatoarele solutii tehnice:
Telefon IP

Telefon IP, arata ca un telefon normal dar se conecteaza doar la mufa de internet, nu si la cea de telefonie; este important de inteles ca acesta nu este un telefon ci un minicomputer construit sa arate ca si un telefon, el are un IP propriu care se conecteza la IP-ul centralei, in cazul sistemelor de comunicatii ale firmelor

Adaptor VoIP ht701

Adaptor IP pentru telefonul clasic, care leaga telefonul la mufa de internet si permite efectuarea si primirea de apeluri VoIP

Casca call-center

Softphone, o aplicatie software instalata pe un computer sau telefon mobil cu acces internet, care permite efectuarea si primirea de apeluri fara sa implice resursele de voce disponibile in pachetul oferit de telefonia mobila

Intra pe magazinul online pentru o gama variata de echipamente IP

Avantajele utilizarii solutiilor VoIP au fost atat de evidente in cazul firmelor incat s-a generat o migratie de la sistemele telefonice traditionale catre sisteme telefonice VoIP, in 2008 ajungandu-se ca 80% din toate liniile telefonice noi tip PBX (centrale telefonice) la nivel international sa fie VoIP.

In numarul urmator o sa explicam termeni ca PBX (centrala telefonica), IP-PBX (centrala telefonica IP) si Hosted-PBX (centrala telefonica gazduita).

 

Recommended Posts